De levende ord – Rønnebæksholm

De levende ord

Rønnebæksholm 21. august-3. oktober 2010

Udstillingskoncept:

Baggrund:

På herregården Rønnebæksholm ved Næstved afholdes i perioden 21. august til 3. oktober en udstilling af samtidskunst, der tager udgangspunkt i ordet. Bogstaver, ord, sprog og kommunikation udgør den struktur, der binder mennesker sammen i verden. Ord og bogstaver kan både anskues som materielle, fysiske byggeklodser, som lyde og melodier, og som en magtstruktur, der indlemmer nogle grupper af mennesker og udelukker andre. Sproget er på den ene side en fastlagt struktur med regler for stavemåder og grammatik og på den anden side forandrer det sig uophørligt, fordi vi mennesker igennem tiden ændrer os og den måde vi bruger sproget på. Fra tid til anden debatteres det, om disse forandringer bør holdes nede med stramme regler eller om det er sprogets natur at være dynamisk og foranderligt. Formålet med udstillingen De levende ord er at kaste lys over de måder sproget manifesterer sig i vores liv på og at gøre os bevidste om den magt og betydning det har for vores opfattelse af os selv og omverdenen. Som titlen antyder hylder udstillingen sprogets dynamik og foranderlighed, der er med til at holde ordene i live og blive mindet om deres betydning.

Værkerne

De udstillede værker rummer forskellige tilgange til sproget, der i Kirstine Roepstorffs grafikserie ”Out of the blue” visualiseres som et system af forskelle og ligheder, der i sig selv kan forskyde den betydning, vi normalt tillægger ordene. Kaspar Bonnén udforsker ordenes følelsesmæssige og materielle energi i sine performances, der dokumenteres med fotoserien ”I will always love you” på udstillingen. For Lise Harlev står sproget som kulturelt udtryk centralt, og i hendes helt nye videoværk ”I am the only one” fremvises den ensomhed, der er forbundet med at befinde sig i et land, hvor både sproget og kulturen er fremmed (Japan). Ensomheden og afsondretheden er ligeledes på færde hos Gudrun Hasle, der i den 14 meter lange tegneserie ”Livshistorge” viser, hvordan ordblindhed afskærer folk fra at deltage i de fællesskaber, som alle andre hjemmevant færdes i.  Hos kunstnere så forskellige som Vivi Christensen og Peder Rasmussen ser vi ordene stå frem i deres materialitet i henholdsvis installation og keramiske figurer, hvorved opmærksomheden på deres sanselige fremtoning skærpes.

Udstillingen kommer til at rumme forskelligartede værker både hvad angår form og indhold. Tegninger, skulpturer, fotos, videoværker, collager, keramik og installationer vil supplere og belyse hinanden, således at udstillingen afspejler den mangfoldighed, som præger samtidskunstscenen. Vægten er ligeligt fordelt mellem helt nye værker og allerede eksisterende værker, der har været udstillet tidligere. At skabe en kunstudstilling med fokus på ord kan i første omgang forekomme selvmodsigende, idet ordet som oftest sættes i forbindelse med litteraturens verden. Men billedkunst er også sprog, og interessant nok tilfører det sproglige indhold ofte værkerne en tidslig dimension, hvad enten det fører til brugen af billedserier, tegneserier eller inddragelsen af video. Sproget gør billederne bevægelige og levende, ligesom værkernes udtryk og betydning holder ordene i live.

Fysiske rammer

Udstillingen afholdes på herregården Rønnebæksholm, der er et selvejende udstillingssted med driftstilskud fra Næstved kommune og private sponsorer. Rønnebæksholms historie går tilbage til 1300-tallet, men den mest interessante periode for denne udstilling er midten af 1800-tallet, hvor digterpræsten N. F. S. Grundtvig i kraft af sit ægteskab med enken Marie Toft var bosat på herregården. Til ære for ham og hans fordybelse lod man opføre en lille pavillon, hvor han kunne få fred til at skrive. Således er Rønnebæksholm den perfekte ramme for en udstilling, der hylder ordet. Udstillingstitlen ”De levende ord” fungerer som en opdateret reference til Grundtvigs begreb om Det levende ord, der både henviste til den bibelske opfattelse af ordet som en skabende kraft (skabelsesberetningen) og senere til Grundtvigs egen fremhævelse af det talte ord. Med denne udstilling udvides begrebet, sættes i flertal, og henviser til den mængde af vinkler, man kan lægge på ordene og hvordan man kan fastholde sprogets dynamik og meningsfuldhed.

Fra den 27. til den 29. august 2010 danner Rønnebæksholm rammen om den internationale festival World Wide Words, der afholdes af Næstved og Fakse Kommune.  Festivalen fejrer det talte og skrevne ord med en række begivenheder, der sætter fokus ungdomskultur, digitale medier og politiske budskaber. Det er med afsæt i denne begivenhed, vi har besluttet at udstillingen i hovedbygningen, der ikke indgår i festivalområdet, skal lægge sig op af dens tema. Udstillingen ”De levende ord” vil indgå samarbejde med Næstved Bibliotekerne, Sproglaboratoriet på P1 m. fl. og udstillingen åbnes af en forfatter.

Udstillere:

Kaspar Bonnen, Kirstine Roepstorff, Lise Harlev, Nanna Debois-Buhl, Vivi Christensen, Sonja Lillebæk Christensen, Peder Rasmussen, Jytte Høy, Gudrun Hasle, Mia Møller Andersen og Rasmus Bjørn